Detail MediaInfo

Reklamace: kdy máte nárok na nový výrobek a kdy jen na opravu? Fígl: S novým výrobkem dostanete starou záruku


Blesk.cz, 4.1.2017 0:00:00

Vyrážíte reklamovat pokažený vánoční dárek? Nejspíš vás čeká zklamání. Domu si ponesete jen reklamační protokol a na opravený výrobek si pěkně počkáte. A zbrusu nový výrobek? Podívejte se, kdy a nač máte nárok!

 

 

 

Za vadu »dostanete« jen opravu 

 

 

Na automatickou výměnu nefunkčního výrobku za nový zapomeňte. Zákon vám dává nárok jen na opravu. "Na dodání nové věci má kupující nárok pouze za předpokladu, že to není nepřiměřené vzhledem k povaze vady. Pokud se vada týká pouze součásti věci, pak je možné požadovat jen výměnu této součásti," vysvětluje advokátka Kateřina Tomčíková z Vilímková Dudák & Partners. Pokud se vám tedy například u bot rozbije zip, prodejce musí botu opravit a nikoli vyměnit za nový pár. 

 

 

 

Za opakovanou vadu máte nárok na výměnu 

 

 

Jiná věc ale nastane, když se vada opakuje více než dvakrát, tedy při třetím výskytu vady nebo pokud se na věci vyskytnou alespoň tři vady současně. "Kupříkladu pokud se vám opravený zip rozbije po dvou předchozích opravách potřetí nebo vedle zipu ještě povolí švy a rozlepí se podrážka. Pokud pro opakovaný výskyt stejné vady nebo současný výskyt více vad nemůže kupující věc řádně užívat, může požadovat místo opravy dodání nové věci," říká advokátka Tomčíková. Pokud vám prodejce odmítne vyhovět, můžete žádat odstoupení od kupní smlouvy a chtít vrátit peníze. 

 

 

 

Místo výměnu chtějte slevu 

 

 

Může se ale stát, že nechcete opravu a ani nový výrobek. Vadnou postel vám třeba opraví kamarád truhlář a dáte tomu přednost před rozebíráním a vracením prodejci. Pokud se ale rozhodnete si vadnou věc ponechat, můžete požadovat slevu z kupní ceny. 

 

 

 

Pozor! S výměnou nezačíná nová záruka 

 

 

Kývli jste prodejci na výměnu několikrát opravovaného zboží za nové? Tak pozor! Na nové vyměněné zboží nezačíná běžet nová dvouletá záruka, ale běží nadále záruční doba pro původní zboží. "Např. pokud jsem zakoupil mobilní telefon 15. 12. 2016, tak přestože v průběhu záruční doby dojde v rámci reklamace k výměně za nový kus, záruka skončí 15. 12. 2018.," objasňuje advokátka Tomčíková, podle které je proto výhodnější odstoupení od smlouvy s vrácením peněz. Nic vám totiž nebrání koupit si zboží znovu, a to s plnou 24 měsíční zárukou. 

 

 

 

Vrátit musíte i dárek 

 

 

Milujete dárky zdarma k zakoupenému zboží? Radost z nich může mnohdy zhořknout. Kupříkladu při odstoupení od smlouvy na věc, ke které jsme dostali dárek zdarma, budeme muset vrátit i dárek, který jsme zdarma obdrželi. Vzhledem k tomu, že dárky bývají ve většině případů oproti kupované věci zanedbatelné hodnoty, je možné, že v době, kdy budeme věc vracet, již dárek mít nebudeme. "Prodávající může v takové situaci vrácení zboží komplikovat a v důsledku může dojít i ke snížení částky z vracené kupní ceny za zboží o hodnotu dárku, který jsme obdrželi," prozrazuje praxi prodejců advokátka. 

 

 

 

Článek naleznete ZDE.