PRAHA - Zklamal vás vánoční dárek, protože se rozpadl už během pár dní? Neváhejte a vyrazte ho reklamovat. Kromě účtenky budete potřebovat i trpělivost a pevné nervy.
1 REKLAMUJTE U PRODEJCE
Vadné zboží reklamujte u prodejce. Vždy musí reklamaci vyřídit a nesmí vás nutit, abyste se obrátili na někoho jiného, např. výrobce.
2 U ŘETĚZCŮ NEZÁLEŽÍ NA MÍSTĚ
Reklamovat zboží je možné v jakékoliv prodejně daného prodejce, která nabízí stejný sortiment. Pokud si tedy např. koupíme boty v Praze a prodejce má pobočku i v Brně, je povinen přijmout reklamaci i na pobočce v Brně.
3 ZÁRUKA SE VZTAHUJE I NA SLEVY
Reklamovat můžete i zboží ve slevě. "Jedinou výjimkou je sleva zboží na základě určité vady," vysvětluje advokátka Kateřina Tomčíková z Vilímková Dudák & Partners. Například se slevou koupený kabát, kterému chyběly knoflíky, nemůžete kvůli nim reklamovat. Zato můžete reklamovat rozjíždějící se švy.
4 BUDETE POTŘEBOVAT ÚČTENKU
Pro uplatnění reklamace musíte mít doklad o koupi zboží. Nejvhodnější je předložit účtenku. Pokud jste ji ale ztratili, musíte koupi prokázat jinak. Když jste např. platili kartou, můžete využít bankovní výpisy.
5 OBAL MÍT NEMUSÍTE
Zboží nemusíte reklamovat v původním obalu. Pokud to po vás prodejce vyžaduje, dělá chybu. Zákon to nenařizuje.
6 ČEKAT MUSÍTE MAXIMÁLNĚ 30 DNÍ
O reklamaci musí být rozhodnuto ihned (např. pokud se na kabátu povolí šev), ve složitých případech do 3 pracovních dnů. Do téhle lhůty se ale nepočítá doba potřebná k odbornému posouzení. Nejpozději musí být reklamace vyřízená do 30 dnů ode dne uplatnění.